آیه ی هادی
پایگاه تحقیقاتی اسلام تکس
اثبات اسلام ، تشیع و پاسخ به شبهات + اسناد تصویری و اینترنتی

حضرت علی (ع) مصداق هاد در آیه ی لکل قوم هاد طبق روایات اهل سنت و دلالت آن

إِنّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلّ قَوْمٍ هادٍ . رعد/7
ای پیامبر ! شما فقط انذار دهنده هستی و برای هر قومی هدایت کننده ای است .
با اسناد صحیح روایت شده است که هادی در این آیه ، مردی از بنی هاشم است :
مجمع الزوائد - کتاب التفسیر - سورة الرعد - ج 7 ص 41 ح 11090 با توثیق رجال سند روایت
http://library.islamweb.net/Newlibrary/display_book.php?idfrom=11190&idto=11193&bk_no=87&ID=2240
مسند احمد بتحقیق احمد شاکر - ج 2 ص 48-49 ح 1041 با تصحیح سند روایت
http://s1.picofile.com/file/7992424943/مسند_احمد_بتحقیق_احمد_شاکر_ح_1041.jpg
الأحادیث المختارة - ج 1 ص 355 ح 668 و 669 با تحسین اسناد روایات
http://s5.picofile.com/file/8126764350/الأحادیث_المختارة_ج_1_ص_355.jpg
فلذا قول کسانی که می گویند : هادی ، الله است یا قرآن است ، باطل است و همچنین قول کسانی که می گویند هادی ، پیامبر (ص) است ، باطل است ؛ زیرا آن حضرت ، منذر می باشند.
در کتب اهل سنت از 9 نفر از صحابه روایت شده است که هادی ، امام علی (ع) می باشد:
اول: امام علی علیه السلام
سند اول:
تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر - ح 44562 با سند صحیح
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=798&hid=44562&pid=
سند دوم:
المستدرك علی الصحيحين - کتاب معرفة الصحابة... - و من مناقب أمیرالمومنین... - ح 4583 با تصحیح سند روایت
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=594&hid=4583&pid=312799
شواهد التنزیل حاکم حسکانی - ج 1 ص 390-391 ح 413
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_370#top
جلال الدین سیوطی می نویسد:
وأخرج عبد الله بن أحمد في زوائد المسند وابن أبي حاتم والطبراني في الأوسط والحاكم وصححه وابن مردويه وابن عساكر عن علي بن أبي طالب رضي الله عنه في قوله انما أنت منذر ولكل قوم هاد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم المنذر وانا الهادي
الدر المنثور - ج 4 ص 45
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2680_الدر-المنثور-جلال-الدين-السيوطي-ج-٤/الصفحة_0?pageno=45#top
ابن ابی حاتم التزام داده است که فقط روایات صحیح را در تفسیرش نقل کند.
دوم: ابن عباس
سند اول:
الأحادیث المختارة ضیاء مقدسی - ح 3512 به عنوان حدیث صحیح
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=1711&hid=3512&pid=634109
ضیاء مقدسی گفته است که همه ی روایات کتابش صحیح است مگر آنهایی که حسن است و متذکر میشود فلذا روایت فوق ، از نظر وی ، صحیح است.
سند دوم:
تفسیر الطبری - ذیل آیه ی شریفه - ح 20161
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=50&surano=13&ayano=7
ابن حجر عسقلانی میگوید:
أخرجه الطبري بإسناد حسن من طريق سعيد بن جبير عن ابن عباس قال لما نزلت هذه الآية وضع رسول الله - صلى الله عليه وسلم - يده على صدره وقال : أنا المنذر . وأومأ إلى علي وقال أنت الهادي بك يهتدي المهتدون بعدي فإن ثبت هذا فالمراد بالقوم أخص من الذي قبله أي بني هاشم مثلا . وأخرج ابن أبي حاتم وعبد الله بن أحمد في زيادات المسند وابن مردويه من طريق السدی عن عبد خير عن علي قال : الهادي رجل من بني هاشم . قال بعض رواته : هو علي
فتح الباری شرح صحیح البخاری - در شرح حدیث 4421
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=8483&idto=8484&bk_no=52&ID=2468
سوم: ابو برزه
سند اول:
شواهد التنزیل - ج 1 ص 386 ح 405
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_366#top
سند دوم:
شواهد التنزیل - ج 1 ص 387 ح 407
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_367#top
سند سوم:
شواهد التنزیل - ج 1 ص 392-393 ح 414
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_372#top
چهارم: ابو هریره
شواهد التنزیل - ج 1 ص 386-387 ح 406
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_366#top
پنجم: یعلی بن مره
شواهد التنزیل - ج 1 ص 388 ح 409
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_368#top
ششم: بریده اسلمی
ینابیع المودة لذو القربی - ج 1 ص 296-297 با نقل از حاکم حسکانی
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/3754_ينابيع-المودة-لذوي-القربى-القندوزي-ج-١/الصفحة_280#top
هفتم: سعد بن معاذ
ینابیع المودة لذوالقربی - ج 2 ص 265 ح 753 با نقل از کتاب مودة القربی دیلمی
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/3755_ينابيع-المودة-لذوي-القربى-القندوزي-ج-٢/الصفحة_263#top
هشتم: عبد الله بن مسعود
مقتل الحسین خوارزمی حنفی - ص 167
http://s5.picofile.com/file/8126765284/مقتل_الحسین_للخوارزمی_ص_167.jpg
نهم: جابر بن عبدالله
علامه آمرتسری حنفی می نویسد:
عن جابر قال: لما نزلت: (إنما أنت منذر ولكل قوم هاد) ووضع رسول الله صلى الله عليه وسلم يده على صدره فقال: أنا المنذر، وأومى بيده إلى منكب علي فقال: أنت الهادي وبك يهتدي المهتدون - أخرجه ابن جرير وابن مردويه وأبو نعيم في (المعرفة) والديلمي وابن عساكر وابن النجار والسيوطي في (الدر المنثور).
أرجح المطالب  - ص 58 ط لاهور
اما در دلالت آیه ی هادی ، همین بس که قرآن می فرماید :
أَفَمَن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لاَّ يَهِدِّي إِلاَّ أَن يُهْدَى فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ یونس/ ۳۵
آيا کسي که به حق هدايت مي‌کند، به پيروي کردن از او سزاوارتر است يا کسي که خود از هدايت بي‌بهره است مگر آن که (توسط ديگري) هدايت شود؛ پس چگونه داوري مي‌کنيد ؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط حسین